Reserveren
Neem contact op
+31 344 88 10 00

Getest: Health Check in Vitaal Lab

10 december 2018

Geschreven door Andrienne van der Nat.

Soms vraag ik me weleens af: "Hoe gezond ben ik eigenlijk?". Ik sport dan wel regelmatig en ik let ook op wat ik eet, maar toch is het altijd fijn om te weten hoe je er eigenlijk voor staat. Daarom heb ik afgelopen week een Health Check in Vitaal Lab laten uitvoeren.

Online vragenlijst

In mijn inbox kreeg ik een vragenlijst toegestuurd over diverse onderwerpen, zoals mijn voedingsgedrag, slaapgedrag, werkstress, mentale gezondheid en fysieke gezondheid. Interessant om in te vullen, want op deze manier stond ik even stil bij onderwerpen waar ik normaal gesproken niet echt over nadenk.

Meer fruit eten

Zo bleek uit de vragenlijst dat ik toch nog te weinig fruit eet. Ik neem nu 1 stuk fruit per dag, maar dat moeten er minimaal 2 zijn. Ik heb nu besloten dat ik 's ochtends vaker groente- en fruitsapjes ga maken en dat ik standaard fruit meeneem naar het werk. Ook kwamen er in de vragenlijst vragen naar voren over mijn werkhouding. Omdat ik veel met een beeldscherm werk, is het belangrijk dat mijn beeldscherm goed staat afgsteld. Dit is bij mij helaas niet het geval. Dit komt met name doordat ik op een laptop werk en niet op een computer. Hierdoor staat het beeldscherm niet op de juiste hoogte. In het adviesgesprek gaf Jeff aan dat dit wel belangrijk is, zodat ik geen rug- en nekklachten krijg.

Metingen in Vitaal Lab

Op donderdag was de Health Check zelf aan de beurt. Ik kon mijn werkkleding gewoon aanhouden, dus dat was wel handig. Hierdoor hoefde ik niet eerst om te kleden en kon ik meteen aan de slag. De fysieke testen in Vitaal Lab werden afgenomen door Jeff. Hij legde elke test rustig uit.

De eerste test bestond uit het meten van mijn BMI en hoera hier kreeg ik 5 sterren voor (oftewel maximaal resultaat). Dit wist ik stiekem van te voren al, maar nu staat het ook op papier. Mijn vetpercentage is daarentegen wat aan de lage kant. Het advies is daarom dat ik dit op peil moet brengen door 6 tot 8 eetmomenten per dag in te lassen. Dat vind ik geen vervelend advies, want ik houd van eten.

5 sterren voor balans

Bij de tweede test werden mijn bloeddruk en hartslag gemeten. In het adviesrapport kreeg ik hier 2 sterren voor, aangezien mijn bloeddruk wat aan de lage kant is. Bij de cholesterol, glucose, spirometrie (longinhoud) en balanstest scoorde ik 5 sterren. Vooral op dat laatste was ik best trots. Bij deze test moest ik op 1 been gaan staan met mijn ogen dicht en dan zo lang mogelijk blijven staan. Als mijn balans zo goed blijft als nu, dan loopt ik later als ik oud ben minder risico op valpartijen.

Flexibel

Ook blijk ik overigens best lenig te zijn. Bij de sit and reach test scoorde ik namelijk 4 sterren net als bij knijpkracht. Nu alleen mijn VO2Max nog verbeteren, dat betekent meer conditie trainingen. Dan maar een paar squats minder een een sprintje meer.

Al met al ben ik best tevreden met de uitslag. Nu ik weet waar mijn verbeterpunten liggen, kan ik doelgericht werken aan een nog betere gezondheid.