Reserveren
Neem contact op
+31 344 88 10 00

Tips om ochtendstress te voorkomen

20 november 2018

Bij veel mensen begint de ochtend al stressvol. De wekker gaat, u rent naar de badkamer om vervolgens snel onder de douche te springen. U zoekt uw spullen bij elkaar en bedenkt opeens dat de container nog aan de straat gezet moet worden. Tijd voor ontbijt heeft u niet, dus pakt u nog snel een appel uit de koelkast en vertrekt met gierende banden naar het werk. Om dit alles te voorkomen, geven wij u een aantal tips.

1. Wekker op tijd zetten

Het is begrijpelijk dat u zo lang mogelijk in uw bed wilt blijven liggen, maar de wekker op tijd zetten is de eerste stap naar een ochtend zonder stress. Al is het maar een aantal minuten, u zult merken dat het iets meer rust geeft. Na een tijdje went u eraan en merkt u dat het toch wel lekker is om ’s ochtends iets meer tijd te hebben.

2. Ontbijt de avond van te voren klaarmaken

Het is een kleine moeite om uw ontbijt de avond van te voren klaar te maken. Maak na het avondeten bijvoorbeeld alvast een bakje havermout of beleg vast uw boterhammen. Dit geldt eigenlijk ook voor uw lunch. Zo krijgt u ’s ochtends in ieder geval een fatsoenlijk ontbijt binnen en hoeft u in de ochtend niks meer klaar te maken.

3. Spullen van te voren klaarleggen

’s Ochtends lijkt het uren te duren om uw outfit uit kiezen en uw tas in te pakken. Doe dit meteen als u thuis komt uit uw werk of na het eten. Van uitstel, komt namelijk afstel of u vergeet het anders. Wanneer u dit de avond van te voren doet, heeft u ’s ochtends minder aan uw hoofd.

4. Douche ’s avonds

Veel mensen vinden het fijn om ’s ochtends te douchen, zodat ze fris en fruitig op het werk verschijnen. Toch kan het een overweging waard zijn om ’s avonds te douchen. Het voordeel hiervan is dat u lekker schoon gaat slapen en dat het ’s ochtends een hoop tijd scheelt. Wilt u zich toch een beetje opfrissen in de ochtend? Was uzelf dan even met een washandje en gooi een plons water in uw gezicht. U zult merken dat dit ook al veel wonderen doet.

5. Vermijd files

Files kunnen ook voor veel stress in de ochtend zorgen. Probeer deze files dan ook te vermijden door eerder te vertrekken. Zet de wekker iets eerder en check op Google Maps of er file staat. U bent dan misschien wat eerder op uw werk, maar het voordeel hiervan is dat u ook weer eerder naar huis kunt. Zo vermijdt u ook de middag/avondspits.

7. Mailbox pas op het werk checken

De verleiding is groot om meteen e-mails te checken op uw telefoon, zodra u opstaat. Leg uw mobiel weg en stel dit uit tot op het werk. Het zien van een volle mailbox zorgt namelijk al acuut voor stress.

Wanneer u bovengenoemde punten toepast, zult u merken dat uw ochtend minder stressvol is. Met een ontspannend muziekje en wat ademhalingsoefeningen kunt u de dag helemaal aan.