Neem contact op
+31 344 88 10 00
Reserveren

Tips om de feestdagen zonder schuldgevoel door te komen

19 november 2018

Natuurlijk komt u het liefste niet aan tijdens de feestdagen, maar u wilt wel lekker eten. Om de feestdagen zonder al te veel schade door te komen, geeft Diëtistenpraktijk Becks & Havers een aantal handige tips.

  1. Doe iets actiefs in de ochtend.
  2. Maak een voedingsplan voor de feestdagen en bepaal van te voren wat u gaat eten. Zo wordt u niet overvallen door al het lekkers.
  3. Beperk het aantal luxe broodjes tot drie per dag (dus ca 5 sneetjes brood).
  4. Kies voor mager beleg, zoals zalm, fricandeau, kipfilet met tuinkruiden, een eitje, selleriesalade of filet american.
  5. Kies voor zoveel mogelijk dranken zonder suiker, zoals thee, koffie, frisdrank light, Crystal Clear, limonadesiroop zonder zuiker of (mineraal) water met eventueel een schijfje citroen of takje munt erin.
  6. Wees zuinig met de hoeveelheid alcohol. Hiervan ktrijgt u alleen maar meer hongergevoel.
  7. Gebruik een goed gevulde groentebouillon een half uur voor de maaltijd, ter vulling van uw maag.
  8. Eet ook tijdens de feestdagen voldoende groente in de vorm van rauwkost en hapjes met groente. Bijvoorbeeld bleekselderij met roomkaas, gevulde tomaat met garnalensalade en asperge met ham.
  9. Beperk het aantal 'kerst tussenoortjes' tot ca 300 calorieën per (kerst)dag. U kunt de caloriechecker van het Voedingscentrum gebruiken om het aantal calorieën per tussendoortje te vinden.
  10. Eet tussendoor een fruitsalade van verschillende soorten fruit.
  11. Eet bewust en met aandacht.
  12. En als laatste: pak uw normale voedingspatroon meteen na de feestdagen weer op, ook al heeft u nog kerstvakantie!

Diëtistenpraktijk Becks & Havers wenst u fijne feestdagen en een gezond 2019!