Neem contact op
+31 344 88 10 00
Reserveren

Goede voornemens voor 2019

21 december 2018

Het nieuwe jaar is aangebroken. Dat betekent nieuwe kansen. Voor veel mensen is dat het moment om te starten met goede voornemens. Ieder heeft zo zijn eigen goede voornemen, van minder eten tot meer ontspannen. Belangrijk is natuurlijk om het ook daadwerkelijk vol te houden. Hieronder een aantal concrete stappen om uw doel te behalen.

Stap 1: Schrijf uw doel op

De eerste stap is het opschrijven van uw doel en wat u wilt bereiken. Dit kan in één zin. Door uw doel op te schrijven, maakt u het voor uzelf concreet.

Stap 2: Denk na over het waarom

Waarom wilt u dit doel behalen? Wat levert het u op? Zet dit ook op papier, zodat u altijd in gedachten houdt waarom u ook alweer gekozen heeft voor dat ene goede voornemen. Zet er ook bij wat er gebeurt als u niets onderneemt.

Stap 3: Kies een startdatum

Kies een datum waarop u wilt starten en welke actiepunten u gaat ondernemen. Kies wel voor een haalbare datum en houd rekening met eventuele nieuwjaarsborrels. Januari is daarom eigenlijk geen goede maand om te starten met goede voornemens. Afhankelijk van het soort goede voornemen natuurlijk. Augustus wordt overigens vaak gezien als een goed moment om te starten met goede voornemens, omdat veel mensen dan net terug zijn van vakantie en opgeladen zijn met positieve energie en plannen.

Stap 4: Schakel hulp in

Denk na over welke mensen u kunnen helpen en extra kunnen motiveren om uw doel te behalen. Is uw goede voornemen bijvoorbeeld om meer te gaan sporten? Dan is het goed om wat vaker af te spreken met die ene sportieve vriend of vriendin. Heeft u extra motivatie nodig? Dan is het misschien wel verstandig om een personal trainer in te schakelen.

Stap 5: Stel mijlpalen op

Het is goed om de voortgang van uw doel op te delen in kleine stukjes die meetbaar zijn. Dit zijn eigenlijk een soort van kleine mijlpalen. Iedere keer als u een mijlpaal heeft behaald, is het goed om dit te delen met iemand. Bijvoorbeeld met vrienden en familie of op social media. Ook kunt u eventueel een dagboekje bijhouden.

Stap 6: Zorg voor een herinnering

Belangrijk is dat u elke dag herinnerd wordt aan uw goede voornemen. Zorg er dus voor dat uw voornemen zichtbaar is. Dit kan bijvoorbeeld een notitie zijn in uw agenda of een reminder in uw telefoon. Op deze manier weet u zeker dat blijft herinneren waar u mee bezig bent en wat uw actiepunten zijn.

Deze tips maken het makkelijker om uw goede voornemen vol te houden. Maar uiteindelijk moet u er zelf wel voor de 100% voor gaan. Vergeet daarbij niet in uzelf te geloven. En achteraf kunt u vol trots terugkijken op een geslaagde uitdaging.